Acest fenomen nu este cauzat neapărat de răcirea asfaltului sau acoperirea acestuia de un strat fin de gheață. Se poate întâmpla chiar și în condiții de asfalt uscat. Iar principalul vinovat în acest caz nu este asfaltul sau calitatea anvelopei ci aerul din ea.
Cum ne afectează temperaturile scăzute anvelopele
Cel mai mare inamic în condiții de iarnă este temperatura. Odată cu scăderea gradelor din termometre, aerul din anvelope se contractă. Prin urmare, presiunea pe care credeați că o aveați în pneuri nu va mai fi aceeași. Din această cauză, este de preferat să verificați cu un manometru presiunea cel puțin o dată la două săptămâni.
Unele mașini mai moderne au senzori de presiune în roți. Acestea vor afișa pe un ecran din interiorul mașinii ce valoare este înregistrată. Alte vehicule se bazează pe diferența de viteză de rotație a roților în timpul rulajului. Se va indica pe bord fie cu un simbol portocaliu fie cu unul roșu dacă apar diferențe. În prima situație este mai simplu să aflați ce presiune mai aveți în roți. În cea de-a doua situație va trebui să recurgeți la un manometru sau să faceți o oprire la o vulcanizare.
Pentru o scădere de zece grade Celsius anvelopa poate pierde până la 0.14 atmosfere (bari). Cu alte cuvinte, dacă i-ați făcut presiunea în garaj, la +18 grade, iar afară sunt -2 grade deja ați pierdut aproape o treime de atmosferă. Chiar dacă la prima vedere nu pare să fie ceva semnificativ, gândiți-vă că asta înseamnă o diferență de aproximativ 15 procente față de valoarea normală la care ar trebui să fie. Prin urmare, nu trebuie neglijată. Efectele pot avea implicații serioase.
Distanțe de frânare mai lungi
Odată ce presiunea din anvelope scade, calea de rulare a acesteia nu mai asigură un contact ferm cu suprafața de contact. Prin urmare, veți obține distanțe de frânare mai lungi și o ținută de drum defectuoasă.
Totodată trebuie să știți că o presiune scăzută în pneuri va duce la o creștere a consumului de carburant cu aproximativ trei procente. Cu alte cuvinte, nu doar că veți avea o mașină care nu va funcționa așa cum trebuie, dar veți și plăti mai mult pentru fiecare kilometru rulat.