Stabilește o viziune clară pentru companie
Direcția este unul dintre cei mai importanți factori de influență cu privire la modul în care angajații unei companii percep afacerea și abordează business-ul. Pentru a avea în subordine o echipă eficientă, determinată și motivată să facă o treabă excelentă, este esențial ca oamenii care o compun să înțeleagă misiunea și obiectivele pe care și le propune firma. Angajații trebuie să fie în permanență conștienți de modul în care aceste obiective îi vor ajuta și în mod individual, dincolo de succesul companiei și al echipei. Ca lider, ai datoria de a-i ține mereu la curent cu direcția pe care o abordează firma, iar fiecare salariat trebuie să știe exact care este rolul lui în imaginea de ansamblu și de ce munca lui este una valoroasă. Încearcă să te exprimi clar și să fii un bun ascultător, în așa fel încât să poți înțelege dacă există neclarități sau confuzii în rândul subalternilor.
Asigură necesarul material
Competența și voința angajaților nu vor putea niciodată să compenseze lipsa unei infrastructuri propice performanței. Ca lider, trebuie să te asiguri că oamenii aflați în subordinea ta au tot timpul la dispoziție instrumentele necesare efectuării sarcinilor de zi cu zi. Indiferent că sesizezi de unul singur necesitatea unor instrumente, ori această necesitate îți este semnalată de ei, golurile ar trebui acoperite cu promptitudine. Din perspectiva rolului de conducător, ignorarea sugestiilor angajaților nu doar că poate duce la scăderea productivității, dar îi va și descuraja pe aceștia din a mai încerca să facă sugestii ulterioare. Pentru o eficientizare a activității, o soluție tehnică modernă excelentă este reprezentată de sistemele ERP, prin intermediul cărora pot fi rezolvate cu ușurință foarte multe probleme întâmpinate de o firmă. Un mare avantaj al acestor sisteme constă în posibilitatea ca ele să fie adaptate specificului oricărei companii.
Oferă-le oamenilor încredere
Niciun angajat nu își dorește un șef care să-i sufle în ceafă și să-i chestioneze orice decizie pe care o ia. Tocmai de aceea, pentru a avea o echipă mulțumită și productivă, este necesar să fii convins că oamenii pe care i-ai ales și angajat sunt competenți și pot lucra independent, fără a avea nevoie de cineva care să-i verifice în permanență. Rolul tău este acela de a atribui sarcinile și de a le explica, în timp ce execuția le revine celorlalți membri ai echipei.
Fii un exemplu
Atitudinea ta față de muncă și colegi va reprezenta un reper foarte important pentru angajați, care vor fi influențați în bună măsură de modul în care tu îți faci treaba. Un lider bun este un motivator excelent, dar și o persoană foarte competentă, care își stăpânește domeniul de activitate și nu duce lipsă de cunoștințe. Astfel de competențe îi acordă liderului credibilitate și îi determină pe subalternii săi să încearce să fie și ei mai buni și mai performanți.
Ține echipa unită
Fie că organizezi ședințe de echipă săptămânale, fie că propui ieșiri în oraș sau team building-uri, activitățile desfășurate împreună cu membrii echipei sunt foarte importante în vederea asigurării coeziunii la nivel de grup și a unei atmosfere care să încurajeze o activitate productivă și orientată către îndeplinirea obiectivelor firmei. Sigur că nu toți membrii unei echipe trebuie să fie și foarte buni prieteni, dar important este să asiguri o atmosferă pozitivă, lipsită de tensiuni și ambiții personale.
Chiar dacă în teorie misiunea de a fi un lider bun pare una destul de ușoară, practica se poate dovedi a fi mult mai solicitantă. Totuși, dacă îți alegi angajații cu grijă și ești atent detaliile care fac diferența, vei reuși să îndeplinești cu succes acest rol.