Am încropit pentru voi un ghid de socializare pe Facebook de care toată lumea ar putea să ţină cont, indiferent de cât de popular este, de cât de bine sau rău (crede că) arată, de câţi prieteni sau followers are.
Ce şi cum să postezi
Gândeşte-te bine ce ar trebui să postezi şi ce nu. Criteriile de selecţie ar trebui să fie bunul simţ şi impactul pe care îl are postarea ta asupra prietenilor virtuali.
Un status OK este amuzant, interesant sau informativ sau unul care poate naşte o dezbatere decentă. Nu e în regulă să îţi „verşi” ura sau frustrările pe „pereţii” altora şi nici să „cerşeşti” atenţie sau să încerci să inspiri milă prin anumite postări.
Mesajele private sunt mai potrivite decât postările pe wall-ul unui prieten. Mai ales dacă ai să-i spui ceva ce nu eşti sigur că ar vrea să vadă chiar oricine.
Postează cu o frecvenţă decentă. E bine să nu te bagi în sufletul prietenilor mai mult decât trebuie şi să nu le umpli News Feed-ul cu postările tale. Deşi crezi că o activitate intensă te va face mai popular, efectul s-ar putea să fie invers.
Răspunde la comentarii, mai ales dacă sunt sub formă de întrebări. Uneori un „like” nu e suficient.
Răspunde la mesajele private. Mai ales că Facebook arată când le-ai văzut, deci nu poţi să te faci că nu le-ai primit. Decât dacă vrei să transmiţi ceva prin asta 😉
Evită să comentezi la fiecare postare a celor pe care îi urmăreşti pe Facebook. Poţi să te limitezi la un „like”, nu? Altfel s-ar putea ca lumea să creadă că nu ai altă viaţă în afară de cea de pe Facebook.
Când postezi pe wall-ul cuiva, gândeşte-te în ce lumină îl pui în faţa familiei şi a şefilor sau colegilor pe care tu nu-i cunoşti.
Cere aprobarea prietenilor înainte de a le da TAG într-o postare.
Ce să NU faci
Nu da „Add Friend” unor străini doar pentru că vrei să ai mai mulţi prieteni sau pentru că apar în lista altor prieteni. Dacă totuşi ţii neapărat să o faci şi crezi că ai putea avea ceva în comun cu persoana, trimite-i şi un mesaj privat în care să îi explici de ce îi ceri prietenia.
Nu îţi da singur „Like” la postări.
Nu posta detalii prea intime pentru o reţea de socializare. Nu toată lumea vrea să ştie când mergi la budă, când ai gaze sau când te scobeşti în dinţi. Anumite informaţii personale e bine să rămână aşa.
Nu te plânge pe Facebook despre munca ta. Facebook este o reţea de socializare, nu un grup al nemulţumiţilor anonimi. În plus, nu ai vrea ca şeful să afle „the hard way” tot ce nu-ţi convine ţie. Decât dacă ăsta este, de fapt, scopul tău.
Nu „cerşi” Like-uri, Share-uri şi comentarii. E permis să faci asta doar dacă realizezi vreun sondaj sau dacă vrei să viralizezi ceva care chiar merită.
Nu posta „mass-uri” fără noimă, precum cele care anunţă vreun sfârşit al lumii sau lucruri teribile care li se vor întâmpla altora dacă nu dau mesajul tău mai departe. „Cu «post», nu cu «share»!”.
Dacă postezi ceva pe wall-ul unui prieten şi acesta şterge postarea, nu e indicat să o pui din nou. Te duci spre hărţuire :))
Nu ţine legătura cu prietenii din viaţa reală doar pe Facebook. Mai dă şi tu un telefon din când în când. Mai ales la aniversări. Trebuie să faci o diferenţă între prietenii „adevăraţi” şi cei virtuali.
Pozele şi clipurile
Fotografia de profil trebuie să fie cu tine. Că de-aia se numeşte FACEbook, ca să îţi arăţi faţa.
Selfie e la modă, dar e bine să nu abuzezi. Altfel o să creadă lumea că ai un cult al personalităţii prea dezvoltat sau că în afara Facebook eşti teribil de singur/ă.
„Boticul de raţă” nu mai dă bine, oricât de sexy ai crede că eşti când pozezi aşa. Poţi să o faci ironic, dar s-ar putea ca nu toată lumea să înţeleagă gluma.
Nu exagera cu pozele şi clipurile cu animăluţe, bebeluşi, mâncare sau cafele aburinde. Sunt OK din când în când, dar trebuie să eviţi „supradozele”.
#Hashtag
Pe Facebook, hashtag-urile scad engagement-ul, aşa că foloseşte cel mult 3 şi doar dacă situaţia o cere, cum a fost cazul #colectiv sau #prayforparis.
Spre deosebire de Twitter şi Instagram, pe Facebook hashtag-ul nu are niciun efect asupra reach-ului unei postări, potrivit studiilor.