Internetul fierbe, de câteva zile, din cauza gafei făcute de gigantul retailer H&M. Rând pe rând, celebritățile și oamenii obișnuiți au luat atitudine și au taxat dur reclama rasistă în care un băiețel de culoare purta un hanorac cu mesajul ”Coolest monkey in the jungle”.

Primul care a luat atitudine a fost The Weeknd, care a anunțat că încetează colaborarea cu brand-ul de haine și că este ofensat de fotografie. 

 

Rapper-ul P. Diddy (sau Diddy, cum se recomandă mai nou) a fost și mai inspirat și a photoshop-at fotografia, astfel încât mesajul de pe hanoracul băiatului să fie ”Coolest King In The World”. Presa internațională scrie că Diddy vrea să-i ofere băiatului un milion de dolari, pentru a deveni imaginea brand-ului său, Sean John.

Și G-Eazy a preluat imaginea lui Diddy și a anunțat, pe rețelele de socializare, că urma să lanseze o linie de fashion în colaborare cu H&M, dar proiectul nu va mai fi dus la final, din cauza reclamei rasiste.

 

Over the past months I was genuinely excited about launching my upcoming line and collaboration with @HM... Unfortunately, after seeing the disturbing image yesterday, my excitement over our global campaign quickly evaporated, and I've decided at this time our partnership needs to end. Whether an oblivious oversight or not, it's truly sad and disturbing that in 2018, something so racially and culturally insensitive could pass by the eyes of so many (stylist, photographer, creative and marketing teams) and be deemed acceptable. I can't allow for my name and brand to be associated with a company that could let this happen. I hope that this situation will serve as the wake up call that H&M and other companies need to get on track and become racially and culturally aware, as well as more diverse at every level.

O postare distribuită de G-Eazy (@g_eazy) pe

Și actorul Jesse Williams a taxat dur gafa și a postat pe Instagram o poză cu oamenii din conducerea grupului H&M, însoțită de un mesaj amplu, în care a explicat că este dezgustat de gafa monumentală și de scuzele ulterioare ale reprezentanților brand-ului.

 

Just getting back from vacation to see this pathetic excuse for corporate behavior and [ir]responsibility. Last year I chose to do a holiday campaign w/ @HM specifically because it centered women and girls as imaginative doers; because it centered an intelligent dark skinned girl w/ natural hair as protagonist; because it featured a loving, creative, working class black family. And then, here they come with this bullshit... These offenses are more about the makeup of the rooms where they happen, than the items they produce. There is a concentration of power, committed to exclusion, whether casual, accidental or conscious. The collateral damage of this corporate, colonial mind-state recurs several times a year; it’s predictable the world over, like seasons. So when i first laid eyes on it, my reaction was neither shock nor anger. It was, boredom. This old world, white power, failing-upward culture of reckless trampling that repeatedly exposes itself, is boring already. Aren’t you bored? Aren’t you bored watching mediocre, incurious & consequently destructive people waltz through your life, shepherded into positions of power, further choking off opportunity for the actually talented, curious & decent among us? It’s a truly desperate and bizarre ritual we’ve become conditioned to. A ritual that WILL go the way of the confederate flag: A relic of a destructive, juvenile “civilization,” disguised as harmless tradition. End relationships with your abusers. Make room for yourselves. #BuyBlack‬ #BuyResponsibly #Make

O postare distribuită de jesse Williams (@ijessewilliams) pe

Mesajul lui Diddy l-a inspirat și pe LeBron James. El a postat o fotografie în care băiatul poartă o coroană de rege pe cap și cu un mesaj împotriva rasismului și discriminării.

Aceeeași fotografie a fost preluată și de către rapper-ul T.I. El l-a felicitat pe The Weeknd pentru decizia de a întrerupe colaborarea cu H&M și i-a îndemnat pe oameni să sancționeze atitudinea brand-ului prin boicot. 

 

Între timp, H&M a dat un comunicat de presă în care și-a cerut scuze pentru gafa comisă și a retras de la vânzare hanoracul cu pricina. De asemenea, brand-ul le-a transmis celor care au încetat colaborarea că le respectă și le înțelege decizia.